מה זה CRI?

מהו המושג (CRI "Color Rendering Index")? או בעברית מקדם מסירת צבע.
בטח קרה לכם פעם שהחזקתם משהו בצבע צהוב בחדר עם אור כחול, ופתאום נראה לכם כאילו הצבע השתנה לחום? ובכן, זאת בדיוק התופעה שנסביר במאמר זה.

קודם כל חשוב להבין מהו אור, האור הוא קרינה אלקטרו מגנטית בטווח אורכי גל מ400-750 ננומטר, אורכי הגל האלו הם בטווח הנראה לעין וכך אנו רואים את האור
לכל נורה קיימים מגוון מסוים של אורכי גל (צבעים) שהנורה פולטת, לאיכות גוף התאורה ובעיקר בתאורת לד יש השפעה רבה על הצבע שחוזר אלינו מהאובייקט עליו אנחנו מסתכלים.
לדוגמא: אם נאיר חדר בתאורה בגוון אדום, האובייקט שלנו ייראה אדום, ושאר הגוונים יהיו דהויים. אם נאיר באמצעות תאורה בגוון ירוק, האובייקט שלנו ייראה ירוק
וכשנרצה להשתמש בכל הצבעים נצטרך שלמקור האור יהיה ספקטרום של כל הצבעים או צבעי הבסיס לכל הצבעים

איך אנו יודעים להגדיר את איכות מסירת הצבע של האור?
הגדרת מקדם מסירת הצבע נמדדת באחוזים ביחס למקור אור המפיק אור שבאמצעותו נראה את צבע האובייקטים בצבע הנכון והאמיתי.
הערך הגבוה ביותר של CRI שניתן להגיע אליו הוא CRI100 (ספקטרום של אור יום) וערך זה יינתן רק למקור אור שהספקטרום שלו זהה לספקטרום של אור היום.

דוגמה טובה למסירות צבע cri ניתן לראות בתמונה הבאה:

וואו, עכשיו אפשר להבין כמה זה חשוב cri גבוה, התותים בצד ימין נראים טוב והאלו בצד שמאל כאילו עבר עליהם איזה כמה ימים בלי מקרר (כמובן שהתמונה להמחשה בלבד ולא מחייב שזה באמת הצבע, אבל העיקרון מובן)

ניתן לחלק את מקורות האור לשני סוגים.
1. מקור אור טבעי (אור השמש).
2. מקור אור מלאכותי
במקור אור טבעי כמו אור השמש מכילה בתוכה את כל הצבעים שבספקטרום הצבעים הנראה לעין, צבע אור השמש עצמו הוא לבן. והעצמים שאותם אנו רואים מחזירים אלינו את כל ספקטרום הצבעים שהשמש הקרינה, כולל את צבע האובייקט, ולכן צבע האובייקט יהיה נכון ואמיתי.
במקורות אור מלאכותיים ובעיקר בנורות לד חלק מהצבעים לא קיימים ולכן הצבע החסר לא ישתקף לנו בחזרה מהאובייקט, והוא יראה בצבע דהוי ובאמצעות דירוג ה CRI נדע כמה נכונים הצבעים במקור האור המלאכותי.

אז תכל'ס, מה אנו צריכים לבדוק בגופי התאורה שאנו קונים?
לרוב, הדרישה בתאורת חוץ שה- CRI יהיה 70 ומעלה ובתאורת פנים נדרש שה- CRI יהיה 80 ומעלה, כמובן שישנם מקומות שבהם הדרישה להגיע למסירות צבע מלאה, כמו חדרי צילום וכדומה.
נכתב ע"י: יחזקאל גולדברגר מתכנן מערכות תאורה